VIA PRŮVODCI
A DALŠÍ ČLENOVÉ TÝMU

Marie Šlosárková

Ředitelka školy

marie.slosarkova@viamontessori.cz

+420 777 627 386

Maruška

Jsem maminkou dvou dětí a plním si svůj sen. Díky dcerám jsem objevila Montessori pedagogiku, vystudovala druhou vysokou školu a dělám práci, která dává smysl, je zábavná, tvůrčí a občas nekonečná :o) Jsem ředitelkou, kolegyní, kamarádkou, přítelkyní, učitelkou a opět kamarádkou…. Umím naslouchat, vnímat, řešit. Mám jasnou vizi a navíc znám cestu, jak tuto vizi proměnit ve skutečnost. Možná to chvíli potrvá a občas na naší cestě zakopneme, ale to nevadí. Díky dětem, jejich rozzářeným očím a úsměvu od ucha k uchu stojí za to překonávat všechny překážky.

Energii čerpám nejen z práce, ale také z přírody. Miluji hory, ráda běhám a jezdím na kole, tancuji, chodím do sauny, rýpu se v hlíně, hraji na klavír, čtu knížky, koukám na filmy, mazlím se s naší kočkou a psem... Taky ráda a hodně mluvím. Hlasitě zpívám. Ráda si dám dobré červené víno a miluji čokoládu.

Vystudovala jsem Filozofickou fakultu Ostravské univerzity - Učitelství český jazyk a německý jazyk pro 2. stupeň a střední školy. Učila jsem na Střední škole služeb a podnikání a na Waldorfském lyceu. Na mateřské dovolené jsem vedla kurzy o emoční inteligenci a znakování s batolaty. Absolvovala jsem Montessori kurzy Hany Mokré v Brně, přihlásila se na Diplomový kurz Montessori Klause Dietra Kaula, vystudovala Učitelství pro 1. stupeň na Palackého univerzitě v Olomouci. Objela jsem české i některé zahraniční Montessori školy, načerpala inspiraci, vedla rozhovory s Montessori odborníky.

Stála jsem u zrodu Montessori tříd na Tyršovce. V roce 2020/2021 jsem byla zástupkyní pro Montessori vzdělávání. V roce 2021 jsem absolvovala ředitelský kurz v rámci NIVP, prošla jsem konkurzem na ředitelku. A je to :o)

PRVNÍ TROJROČÍ

Gabriela Lukešová

Zástupkyně ředitelky, koordinátorka EVVO

Na škole působím od samého počátečního vývoje, kdy ještě Via byla semínko v představách nás všech. O Montessori pedagogice jsem přemýšlela již na vysoké škole. Po studiích jsem absolvovala Národní kurz Montessori, absolvovala jsem mezinárodní kurz AMI Montessori pro 3. trojročí a neustále je co objevovat. Nejenže tíhnu k Montessori, ale mou druhou vášní je environmentální výchova a vzdělávání. S dětmi ráda pracuji venku a vydáváme se na různé výpravy, které nás seznamují s přírodou. Zkrátka se snažím skloubit Montessori a přírodu dohromady. Práce je mým koníčkem a vášní.

Jana Kostelňáková

Kmenová učitelka pro 1. trojročí a speciální pedagog

V mém životě mě vždy zajímali lidé. Ráda jsem lidi pozorovala, mluvila s nimi, naslouchala jim, později jsem s nimi také pracovala. Dlouho jsem ale nevěděla, co bych ráda dělala, „až budu velká“. Po zkušenosti ze zahraničí jsem se rozhodla studovat Speciální pedagogiku. Otázku komunikace a výchovy jsem začala více řešit, když jsem se stala mámou. Protože mám v životě veliké štěstí, potkala jsem ty správné lidi a objevila Montessori pedagogiku. Ta mi dala odpovědi na mnohé mé otázky.

Dnes jsem za to velmi vděčná. Má práce je nejen mým koníčkem. Hodnoty, které jsem našla a uplatňuji, mám také ve svém osobním životě.

Ke skupině Montessori v Hlučíně jsem se přidala, když už nějakou dobu fungovala. I přesto jsem byla u počátku mnohého. Prošla jsem různými rolemi – průvodkyně předškolního věku v Montessori centru, vychovatelka, asistentka.

Mou největší inspirací a zrcadlem zároveň jsou mé vlastní děti. Miluju přírodu, její pozorování a sbírání léčivých bylin. Miluju také pohyb. Nejvíce tanec, ale k mým zájmům patří také turistika, horolezectví, jízda na kole a lyžování. Velmi ráda čtu. Kdybych neučila, tak bych cestovala a v každé zemi, bych také ochutnávala místní speciality.

Vše, co používám ve své praxi, potřebuju nejdříve sama prožít, mít s tím nějakou zkušenost. Poté to mohu poslat dál.

Který citát mě právě teď nejvíce naplňuje?

„Zařiďte, aby mohly děti uspět a pak jim dejte najevo, že jste si všimli.“ (Z. Matějček)

Kateřina Röslerová

Kmenová učitelka pro 1. trojročí

Už na základní škole mne okouzlila čísla a matematika, mimo jiné její řád a jasná pravidla. Po studiu Matematické analýzy na Slezské univerzitě v Opavě jsem několik let učila právě matematiku na základní škole v Háji ve Slezsku. Pak mé kroky směřovaly mezi čísla ve světě financí, ale za dětmi do školy mne to táhlo stále více a více.

Montessori pedagogiku jsem objevila díky svým dětem a naprosto mne okouzlila. Navštěvovala jsem s nimi kroužky Montessori centra v Hlučíně, kde jsem pak začala vypomáhat s administrativou. V té době jsem absolvovala první kurzy Montessori pedagogiky a také kurz Respektovat a být respektován. Na podzim jsem nastoupila do ročního Diplomového Montessori kurzu.


V naší škole jsem průvodkyní v prvním trojročí. Neustále žasnu, jak se pomocí Montessori pomůcek dá v matematice kouzlit a děti mohou objevovat její zákonitosti s lehkostí, hravě a často jen tak mimoděk.

Růžena Krátká

Učitelka pro 1. trojročí

Během jednoho zcela obyčejného dne jsem zažila něco naprosto neobyčejného. Jako učitelku s mnohaletou praxí v klasickém školství mě nadchla Montessori pedagogika v rámci nečekaného semináře. Uchvátila mě možnost pracovat a být s dětmi jinak, než jak bylo mým zvykem. Jsem vděčná za příležitost stát se se členem týmu Via Montessori. Těším se na tvůrčí práci dětí s Montessori pomůckami, ale i jejich údiv a hloubání nad kosmickými příběhy. Svůj čas ráda trávím s rodinou, hodně vařím a peču, s nadšením pracuji na zahradě. Volné chvíle trávím s přáteli nebo zajímavou knihou, mezi mé radosti patří zpěv, procházky, hlavolamy, ale i tvořivé ruční práce jako výroba svíček a zdobení oděvů pomocí šablon. V současné době procházím aspirantátem ve Sdružení salesiánů spolupracovníků.

Patricie Ure

Asistentka pedagoga

Jmenuji se Patricie Ure a pracuji v Montessori jako asistent pedagoga.

K práci s dětmi jsem se dostala před více než 25 lety v zahraničí. Tam jsem poprvé zažila alternativní způsob výuky na vlastní kůži. Byla to nádherná zkušenost, která mi otevřela oči do budoucna, že hodně věcí v životě jde dělat jinak, než jak je na to člověk zvyklý.

Jsem člověk velice společenský, mám mnoho koníčků a aktivit. Zajímá mě psychologie, speciálně jak hodně člověka v životě ovlivní výchova, zkušenost či návyky ve společnosti. Špatně snáším nespravedlnost a bezpráví. Zajímám se o ekologii, jsem vášnivý zahrádkář a chovatel slepic. :)

Jsem zastánce “selského rozumu” a mám dvě oblíbená motta a to: “z hezkého talíře se nenajíš” a “komunikace je základ úspěšného života.”

DRUHÉ TROJROČÍ

Olga Levinská

Kmenová učitelka pro 2. trojročí

Mé první setkání s Montessori pedagogikou bylo náhodné. Možná, že ale náhody opravdu neexistují. Vše bylo tak jasné a přirozené, že jsem chtěla vědět víc. Poznatky z kurzů jsem využívala nejprve u mých dětí a pak i v kroužcích pro rodiče s dětmi. Díky nim jsem mohla několik let děti pozorovat a ověřovat si, že toto je správná cesta. Montessori škola mých dětí mi ukázala, že stejné principy fungují i pro starší děti a nabídce na práci v nově vznikající škole jsem nemohla odolat. Jsem vděčná za možnost být u zrodu školy od počátku, tvořit něco tak smysluplného a plného života.

Lenka Kabieszová

Kmenová učitelka pro 2. trojročí

V životě jsem potkala spoustu zajímavých lidí, kteří mě mnoho naučili a inspirovali. Mými největšími učiteli jsou mi mé děti. Jim patří velké díky za to, že jsem došla na své cestě až k Montessori pedagogice. Na rodičovské dovolené jsem si mohla vyzkoušet, jak funguje Montessori výchova od miminek až po předškoláky. Měla jsem to štěstí, že jsem se podílela na rozkvětu naší školy téměř od počátku. Možnost projít si různé pozice - asistentka, lektorka, vychovatelka … byla pro mě obohacující, v každé jsem se naučila něco nového. A učím se stále, mými učiteli nejsou jen mé vlastní děti, ale všechny kolem … Absolvovala jsem různé Montessori kurzy a aktuálně dokončuji Diplomový Montessori kurz.

Kromě mé rodiny a Montessori mě v životě nabíjí přátele, příroda, knihy ... a vědomí toho, že je zde pořád mnoho věcí, které ve mně mohou vzbudit údiv popř.se je mohu naučit.

Jana Bajgarová

Učitelka pro 2. trojročí

Via znamená cesta. Vidím v tom velkou symboliku, neboť se Via Montessori stala součástí mé životní cesty.

Vystudovala jsem VŠB – TU Ostrava a poté vyučovala na vysoké škole v rámci doktorského studia. Tehdy jsem zjistila, že mě to velmi baví a naplňuje. Život mě nakonec zavál do veřejné správy, kde jsem se řadu let věnovala finančnímu řízení evropských projektů.

S příchodem mých dětí pro mě začala nová éra života. Objevila jsem kouzlo Montessori pedagogiky a děti jsem vedla v duchu hesla „Pomoz mi, abych to dokázal sám“. Absolvovala jsem sérii akreditovaných kurzů Montessori pedagogiky, kurz R+R a další. Mou celoživotní láskou je jakákoli kreativní činnost. Během mateřské jsem odmaturovala na střední umělecké škole v oboru webový a grafický design.

Po návratu do práce z rodičovské dovolené jsem silně postrádala pocit smysluplnosti a tím započala má cesta zpět k pedagogice. Pedagogické vzdělání jsem si doplnila na Ostravské univerzitě. Alchymista pravil: „Když něco chceš, celý vesmír se spojí, abys své přání uskutečnil“ a tak jsem se stala součástí týmu Via Montessori:-). Líbí se mi zde přátelská atmosféra, milý kolektiv, pozitivní energie a pohoda, která na mě ze školy vyzařuje.

S dětmi ve druhém trojročí objevujeme krásy přírody a matematiky. Učíme se vidět svět v širších souvislostech. Poznatky, na které si děti mohou přijít samy na základě činnostního učení nebo prostřednictvím vlastního bádání, jsou pro ně v rámci pochopení světa mnohem cennější.

Baterky dobíjím hlavně u mé rodiny a v přírodě. Mám ráda toulání lesem, cestování a poznávání různých kultur, moře, hory, kreslení, fotografování, bylinky, vesmír, ...

Jana Malířová

Jana Malířová

Asistentka pedagoga

Teď a tady. Jsem zde a naplno si užívám všech okamžiků být v Montessori dění. Vždy mě lákala myšlenka alternativní školy, jiného přístupu, jiné práce s dětmi.

I když je pro mě letošní rok zlomový, kdy jsem se vydala na úplně jinou pracovní dráhu a začala jsem studovat sociální pedagogiku, tak mohu dále přispívat mými nápady, tvořivostí a kreativitou.

Mám velmi ráda děti a práce s nimi mě naplňuje. Mým cílem je, jim ukázat cestu tak, aby si příště uměly poradit sami; nasměrovat je, jak se mohou učit a těm dětem, které mě potřebují nejvíce, být nápomocná tak, aby mě časem nepotřebovaly.

Jiřina Ciencialová

Montessori lektorka

Via Montessori není už jen školou mých dětí, ale od letošního roku i školou „mou“.

Většinu svého profesního života jsem působila v komerční sféře, avšak láska k dětem a touha pracovat s nimi mě nakonec zavedla až sem.

Mé první krůčky k Montessori pedagogice byly odstartovány díky mým dcerám. Své další zkušenosti jsem pak sbírala jako lektor v Montessori centru při práci s nejmladšími dětmi ve školičkách, či v přípravném kurzu pro předškoláky. Když přišla nabídka stát se součásti týmu nově vznikající školy Via Montessori a pracovat se skvělými pedagogy a staršími dětmi, ke kterým mě to táhlo vždycky víc, moc mě to potěšilo. Montessori pedagogika je mi totiž blízká hlavně tím, že dává vyniknout talentu každého dítěte, učí ho být samostatným a uvědomělým si nejen svých kvalit, ale také kvalit ostatních. Jelikož chci být dobrým průvodcem dětí na jejich cestě za poznáním, dále se vzdělávám v kurzech Montessori principů. Ve Via Montessori působím ve druhém trojročí jako průvodce se zaměřením na český jazyk. Jsem moc ráda, že s dětmi můžeme společně zkoumat krásy našeho mateřského jazyka, zabývat se literaturou, samostatné psát a tvořit.

Barbora Kudlásková

Barbora Kuldásková

Asistentka pedagoga a vychovatelka

Můj start ve Via Montessori se odehrává v prostředí druhého trojročí s přechodem do družinky. Montessori pomůcky mě políbily již v období mateřské dovolené, kdy jsem si jako maminka prošla klubíkem s těmito prvky. Sama jsem pak převzala vedení kurzu a bylo mi jasné, že tímto směrem bych se chtěla do budoucna vydat.

Pracuji v kolektivu úžasných lidí s vřelým srdcem. Ráda bych se dále vzdělávala, byla našim dětem oporou a provedla je v jejich cestě za poznáním. Jsem ráda, že můžu říct “miluji svou práci”.

V osobním životě jsem hlavně aktivní maminka. Rodina a přátelé jsou to nejcennější. Mám ráda přírodu a sport, ale knihou u krbu také nepohrdnu :)

TŘETÍ TROJROČÍ

Hana Dadoková

Hana Dadoková

Kmenová učitelka pro 3. trojročí

K učitelství jsem se dostala skrze dlouhou cestu. Nejdříve jsem se na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity věnovala studiu přírodních věd, kde jsem pak také mohla své vědomosti dále předávat studentům a postupně přicházela na to, že mě učitelství baví a naplňuje. Během rodičovské dovolené jsem se svými dětmi objevila kouzlo Montessori principů a přístupu k dětem, které se naplno shodovaly s mým přesvědčením a chápáním dětských potřeb.

Ve Via Montessori působím jako učitelka 3.trojročí a jsem velice ráda, že můžu být součástí této školy a tohoto skvělého kolektivu. Spolu se svými studenty objevujeme krásy matematiky, přírodopisu, fyziky a chemie.

Plně si uvědomuji, že učitelství není jen povolání, ale je to především poslání. Ráda bych své získané vědomosti, poznatky a zkušenosti předávala dále dětem a svým pozitivním přístupem a nadšením pro vědu bych chtěla dětem přírodní vědy více zpřístupnit.

David Karčmář

Učitel a projektový manažer

S Montessori pedagogikou jsem se poprvé setkal na jedné z přednášek na VŠ a pamatuji si, že jsme se spolužáky řešili, že tento alternativní způsob vzdělávání je sice velice pokrokový, ale v našich podmínkách asi nerealizovatelný. Byl to rok 2004, studoval jsem Univerzitu Palackého v Olomouci, Fakultu tělesné kultury a docela neznámý obor Rekreologie, který se svým netradičním přístupem ke vzdělávání odlišuje od ostatních oborů. Byla to opravdová „škola hrou“, naši učitelé se nás mimo odbornou a vědomostní stránku snažili rozvíjet i po osobnostní stránce, abychom skutečně poznali sami sebe, dokázali se vypořádat s každou „životní“ situaci a abychom byli otevření k novým přístupům. Po vysoké škole jsem během své 16 leté profesní dráhy vystřídal několik manažerských a ředitelských pozic, příležitostně přednáším na vysokých školách a také vyučuji na střední škole cestovního ruchu. Když jsme pár let zpět řešili možnost přihlásit naše děti na školu s Montessori programem, získané životní zkušenosti „napověděly“ ano. V mém případě navíc shoda náhod vedla ke změně profesní dráhy a k zaměření se na práci s dětmi, protože to je dle mého ta nejlepší investice do budoucna a Montessori přístup mi dává smysl. Věřím, že budu umět našim „dospívajícím“ (3. trojročí) vytvořit ty nejlepší podmínky, aby se dokázali se vším vypořádat a vše zvládnout. Jejich zájem a nadšení je pro mě tou největší odměnou.

Lenka Gavelková

Učitelka IT, asistentka pedagoga

V základní škole Via Montessori pracuji jako průvodce informatiky a asistentka pedagoga v třetím trojročí. K Montessori pedagogice jsem se dostala jako máma dětí, které již tuto školu nějakou dobu navštěvují. Z každých třídních schůzek, školních akcí a různých besed jsem odcházela nadšená a obohacená o nové poznatky a zážitky. Prožívala jsem spoustu AHA a WOW momentů. Montessori pedagogika mě natolik okouzlila, že jsem se rozhodla změnit své původní povolání. Jsem vděčná, že mohu být součástí světa našich dospívajících a celého kolektivu Via Montessori.

Zuzana Ondrušová

Zuzka Ondrušová

Asistentka pedagoga

V Montessori jsem již čtyři roky a nyní jsem asistentkou ve třetím trojročí. Práce s dětmi je pro mě inspirující. Nejvíce na dětech obdivuji jejich energii, touhu po poznání a tvořivost. Volný čas si užívám s blízkými, ráda vyrazím na procházku nebo si přečtu hezkou knihu.

PRŮŘEZOVÍ A SPECIALIZOVANÍ PEDAGOGOVÉ

Karin Jiřičková

Angličtina

Na naší škole Via Montessori působím od roku 2020. Vystudovala jsem učitelství obor český jazyk – anglický jazyk na Filozofické fakultě v Ostravě a později jsem absolvovala několik vzdělávacích kurzů v Anglii a Skotsku. Během své dlouholeté pedagogické praxe jsem učila převážně angličtinu, jejíž libozvučnost, pestrost a živost mě nepřestává fascinovat. Miluji práci s dětmi a vždy byl pro mě důležitý respektující a přátelský přístup. Cestu k Montessori jsem si našla po narození nejmladšího syna. Nadchly mě lekce Montessori klubíku pro nejmladší děti a pozorování práce a atmosféry u školních dětí. V té chvíli vzniklo mé přání učit na této škole, které se posléze k mé velké radosti splnilo. Vzdělání jsem si doplnila kurzem Angličtina na základech Montessori. Na naší škole se mi líbí, že se zde děti mohou učit angličtinu v souvislostech, uplatňovat také svůj zájem o danou oblast a pracovat a hovořit v menších skupinkách. Radostí mě naplňuje náš vzájemný přátelský vztah a pokroky, které děti v angličtině dělají. Ve svém volném čase se věnuji fotografování, cestování a horské turistice.

Anna Felixová

Anna Felixová

Španělština

Nejsem si jistá, jestli jsem se více zamilovala do učení, nebo do Španělska. Lásku k jazykům jsem objevila již na základní škole a prohlubovala ji na jazykovém gymnáziu a později při studiu španělštiny na Ostravské univerzitě a na Universidad de Valladolid. Během svých studií mi bylo umožněno vycestovat na 7 měsíců do Španělska, kde jsem začala vyučovat děti angličtinu a objevila tak své vysněné povolání. Zároveň jsem tuto úžasnou zemi poznala "zevnitř" a načerpala její dechberoucí kulturu a osvojila si jejich náhled na život. Věřím, že Montessori je důležitou součástí revitalizace našeho zastaralého školského systému a zdejší pokrokoví studenti jsou toho živoucím důkazem.

Milan Šťastný

Milan Šťastný

Divadelník

Jsem divadelník, muzikant a externí pedagog na volné noze. Věnuji se loutkovému

divadlu pro děti. Se svým divadlem a autorskými pohádkami, či úpravami klasických pohádek, objíždím

MŠ a ZŠ, kulturní domy, festivaly a přehlídky. Vystupuji také jako písničkář s vlastní autorskou tvorbou.

Letos jsem vydal své debutové album Za městem. V minulosti jsem se věnoval poezii a próze a vydal tři

sbírky poezie a jednu povídkovu knížku. Externě učím dramatickou výchovu na SOŠ Ahol, obor

předškolní a mimoškolní pedagogika, a v ZŠ Montessori v Hlučíně. Léta se také věnuji dětem v kroužcích

dramaťáku a kytary/ukulele.

V Montessori Hlučín jsem několik let vedl právě zmiňované kroužky. A jsem rád, že jsem byl osloven i

po té, co se Dramatická výchova stala projektem, který byl zařazen do výuky. Montessori Hlučín je totiž

prostředí velice kreativní a podnětné. A jsou vněm na pozicích učitelů skvělí lidé. Proto mě těší, že se

alespoň takto externě mohu stát členem jejich týmu.

Veronika Stoklasová

Veronika Stoklasová

Hudebnice

Co dělám? Muziku. Všude, kam se podívám.

Vystudovala jsem Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, hrála ve spoustě zajímavých orchestrů a kapel, mezitím jsem se potkala s muzikoterapií a intuitivní pedagogikou, objevila koučovací finty nejen pro vzdělávání, začala psát a upravovat hudbu, dělat lektorku pro další pedagogy a pořád to nekončí. Pracovat s dětmi znamená pořád se učit něco nového. A já mám krásnou cestu - skrz lásku k tomu, co je krásné a hladí a ladí.

Můžete mě potkat na koncertě, nebo ve škole Via Montessori, v ZUŠ Hlučín, v ZŠ Labyrint, ve školkách na dílnách pro nejmladší nebo taky na seminářích Hudby do škol pro Českou filharmonii.

Muzika je vždycky setkání, tak se pojďme potkávat.

Veronika Latonová

Vychovatelka, asistentka pedagoga a lektorka angličtiny

Ve Via Montessori pracuji jako asistentka pedagoga, vychovatelka a lektorka anglického jazyka. S Montessori pedagogikou jsem se poprvé setkala během letní brigády a později také během studia na Slezské Univerzitě v Opavě. Myšlenka, že „lze učit i jinak,“ ve mně utkvěla téměř okamžitě a díky Montessori pedagogice se učím poznávat a vnímat svět z jiných úhlů, což mě obohacuje o nové zkušenosti a poznatky.

Práce s dětmi mě naplňuje a nabíjí pozitivní energií. Líbí se mi dětský pohled na svět a jejich chuť a odhodlání jej prozkoumat a probádat skrz naskrz. Jsem vděčná, že mohu být průvodcem na jejich cestě za poznáním.
Volný čas trávím především se svými blízkými a pejskem. Ráda si přečtu knihu, zajdu do kavárny nebo na procházku do přírody.


Barbora Kundriková

Vychovatelka

O Montessori pedagogice jsem poprvé slyšela na střední škole a principy tohoto alternativního vzdělávání mě velice nadchly. Jelikož jsem se věnovala oboru sociálních služeb, v hlavě mi zůstala myšlenka, že tímto směrem snad jednou povedu své děti. Během studia na vysoké škole jsem i současně pracovala, nejprve v nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež, poté ve středisku volného času. Současně jsem dokončila kurz pedagoga volného času a osud mě přivedl právě na ZŠ Via Montessori, kde působím jako vychovatelka ve školní družině. Věřím, že Montessori principy jsou zde nejen pro děti, ale i pro mě samotnou. Těším se na tuto cestu plnou poznání.

Martina Návratová

Vychovatelka

Na Ostravské univerzitě jsem vystudovala obor Sociální pedagogika, který pohlíží na výchovu jako na prevenci rizikového chování jedinců. Během studia jsem přemýšlela, kudy ubírat svou profesní dráhu, nakonec mě to nejvíce „táhlo“ k dětem a jejich rodinám. Poprvé jsem se okrajově setkala s Montessori pedagogikou právě ve škole. Již tehdy mne tento alternativní směr zaujal, dával mi smysl a zaryl se mi do povědomí. Po letech jsem si k němu opět našla cestu a stala jsem se součástí Via Montessori, což je pro mne výzvou. Ke každému dítku se snažím přistupovat individuálně a s respektem k jeho potřebám. Děti jsou pro mne inspirací, ráda pro ně a s nimi vymýšlím a realizuji různé aktivity. Volné chvíle nejraději trávím se svými nejbližšími, s přáteli a pejsky, energii čerpám v přírodě, mimo jiné jsem členkou divadelního souboru OSUd, kde se věnujeme tvorbě preventivních programů skrze Divadlo fórum.

bez kterých by to nešlo

Lenka Gavlíková

Metodik

Tvořivost, zkoumání, volnost, příroda, hory, dívat se na svět „jinak“, kladení otázek, literatura, objevování, zájem o vše kolem nás mě provází od dětství. Po maturitě na gymnáziu jsem vystudovala FF UPOL obor Archivnictví, následně FF OSU obor Kulturní dějiny.

Montessori jsem objevila po narození prvního dítěte, kdy jsem přirozeně vycházela z potřeb svých a syna a přišla jsem na to, že nám oběma vyhovuje „jiné“ hraní a zároveň jsem objevila respektující výchovu. Má cesta je plná AHA efektů, nových výzev, přátelství, inspirací, každodenních radosti, nezapomenutelných okamžiků plných lásky, důvěry, smíchů, zvídavých očí dětí i rodičů, nezodpovězených otázek, chyb, váhání, a je to ta nejlepší cesta, kterou jsem se mohla vydat a jsem za ní neskutečně vděčná. Filozofie M. Montessori a její konkrétní uplatňování při práci s dětmi a rodiči mi pomáhá nalézat lepší cestu k sobě samotné. Zpomalit, být teď a tady, dívat se na svět pohledem dětí. Snažím se rodičům ukázat, že rodičovství si můžou užít nejen ho přežít, ukázat cestu a stanovit hranice.

Pomáhám maminkám se zorientovat v roli mámy a ženy. Ukazuji Montessori jako celostní směr, který může zkvalitnit rodinný život. Na Montessori si cením, že se na dítě dívá bez odceňování s tím, že je obdařeno obrovskými schopnostmi, k jejichž projevení stačí pouze dítě doprovázet v jeho přirozeném vývoji. Systém, který spočívá zejména v laskavém a lidském postoji a jednání. Jedná se o přístup, který podporuje spolupráci a komunikaci v rodině i společnosti. Systém založený na důvěře a samostatnosti. Pevně stejně jako Maria Montessori věřím, že „V dítěti leží osud budoucnosti.“ A také, že je zbytečné „připravit se na život,“ protože život je nepředvídatelný. Bez ohledu na to, jak dobře se připravujete – neočekáváná událost vás překvapí. Naučit se žít může být dosaženo pouze postupně: např. zvyknout si na rychlá rozhodnutí. A proto musí dítě dělat svobodně. Pouze volná osoba se dokáže vypořádat s nepředvídatelným.

Jakožto předsedkyně spolku rodičů dětí naší školy vnímám jako součást mé práce spolupodílení se na koncepci školy, sledování podmínek materiálního zabezpečení školy, sledování trendu ve vzdělávání, sdružování učitelů, lektorek a asistentek, propagaci Montessori programu, organizování volnočasových aktivit pro děti a rodiny, společné víkendové akce, spolupráci s dalšími subjekty atd. Mám tu čest, že se spolupodílím na plnění obrovského snu – Montessori školy pro naše děti.

Své vzdělání jsem si doplnila řadou kurzů z Montessori oblasti, efektivní komunikace, nenásilné komunikace, koučováním děti, seberůstových seminářů a v současné době studuji na PdF OSU studium pro Vychovatele a pedagogy volného času. Své vzdělání bych si ráda časem ještě dále rozšířila.

Marta Holoušková

Marta Holoušková

Koordinační a administrativní pracovník

Svět je malý a o náhody v něm není nouze“, říká pan Lustig v pohádce Lotrando a Zubejda. A protože je to pravda, stala jsem se novou posilou ZŠ Via Montessori, kde mám na starosti administrativu a podporu týmu nejen při běžném provozu školy, ale do budoucna se těším taky na spolupráci při přípravě a realizaci nejrůznějších programů a projektů.

Vystudovala jsem knihovnictví na Slezské univerzitě v Opavě, první půlku profesního života jsem pracovala jako knihovnice v muzeu, tu druhou jsem strávila v administrativě a státní správě převážně spojené se vzděláváním. Volný čas věnuji hlavně rodině, čtení knížek, kreativní tvorbě všeho druhu, geocachingu, pečení a genealogii.

Alena Víchová

Alena Víchová

Finance


Eliška Výpalová

Úklid


Petr Gliwitzký

Školník


Hledáme kolegy do Via Montessori

Hledáme nové kolegy

Do via týmu hledáme další nadšené pedagogy, kteří chtějí rozvíjet děti i sebe. Dále utvářet naši školu a komunitu. Montessori vzdělání je pro nové adepty velkou výhodou, samozřejmostí je respektující přístup. Jste to Vy? Ozvěte se nám.